As this book focuses on companies, ideas from the analyses are applicable to person.
A corporation and a person have a lot in common; they have a goal, they have to compete with rivals to survive, they have many inner resources which have to be controlled efficiently.
This is an assignment book in a reading club: "Outputting studying club, Tokyo".
# Many study meetings, such as the reading club, are hot among business persons in Japan.
Ideas I learned from this book are:
- "good" and "great" differ.
- the highest level manager has to be: modest but daring
- face reality
- focus on a point satisfies three necessary conditions. Try to find the point if you don't have any idea.
- stick closely to the rules
- consider technologies before bringing them in.
- create a positive growth cycle.
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「東京アウトプット勉強会」に参加したのですが、その課題本。
企業を最高のものにするにはどうしたら良いか、実際に成功した大企業(しかも歴史のある企業)を分析した本です。
原題は"Good To Great"。これは「良質」と「偉大」には大きな差があるといった意味が含まれています。
企業について書かれている本なのですが、次のように置き換えれば、ほとんどの内容が実際には人にも当てはまると思います。
- 会社=自分全体
- 経営者=自我
- 社員=自分の能力
以下、自分向けのメモです。
- 「良好は偉大の敵」
- 第五水準(最高水準)の指導者の特徴:
- 謙虚だが意志は強く、控えめだが大胆。
- なすべきことはきちんと実行する。
- 成功の要因は、外部または運だと考える。失敗の要因は、内部にあると考える。
- 厳しい現実を直視する。
- 3つの性質を兼ね備えたところをピンポイントで狙う (針鼠の概念)。なければ、徹底的に探す。
- 世界一になれる可能性のある分野を、徹底的に追求する。
- やることに対する情熱が、必要不可欠。
- 経済的原動力ももちろん必要。
- 規律の文化
- 針鼠の概念はきちんと守る。裏返すと、「ピンポイント」ではないことはやらない。→やめるべきリストを作る
- 枠組みの中に、自由と規律がある。
- 技術は、必要かどうかの判断をしなければならない。
- 好循環を作り出さなければならない。
コメント 2つ:
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